bg

Numer alarmowy 112

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie otworzono Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które swoim zasięgiem obejmuje powiaty województwa.
Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne.
Ponadto numer „112” można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Kiedy dzwonić?

Numer alarmowy 112 służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:

  • pożar
  • wypadek drogowy
  • kradzież
  • włamanie
  • w przypadku użycia przemocy
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości
  • poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie
  • przypadki porażenia prądem
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Nie dzwoń pod 112 jeśli

Nie należy dzwonić pod numer „112”, kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia, albo w innych sytuacjach, takich jak:

  • zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia,
  • w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
  • w celu sprawdzenia, czy numer „112” naprawdę działa,
  • w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
  • w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
  • w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
  • w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzerii, itp.,
  • w celu wyrażenia opinii na temat jakiegoś wydarzenia lub na temat osoby publicznej.

Pamiętaj! Dzwoniąc na numer alarmowy „112” bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

Jak rozmawiać?

O co zapyta operator 112:

  • zapyta o rodzaj i miejsce zdarzenia,
  • wstępnie oceni sytuację i zadecyduje, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
  • poinformuje znajdujące się najbliżej zdarzenia służby ratunkowe, dlatego tak istotne jest możliwie najprecyzyjniejsze wskazanie lokalizacji,
  • jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.

Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy „112”, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, jeżeli operator przyjmie zgłoszenie i po weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.